Implanty dentystyczne to najlepsza opcja, aby raz na zawsze przywrócić utracone zęby. W dzisiejszych czasach implantacja to doskonała metoda odbudowy utraconych zębów. Tylko implanty dentystyczne mogą całkowicie przywrócić funkcjonalność zęba, łącznie z korzeniem, bez angażowania zębów sąsiednich.

Kiedy potrzebne są implanty dentystyczne?

Implant dentystyczny to metalowy słupek wszczepiany w szczękę, na którym mocowana jest proteza. Ta metoda mocowania jest znacznie bardziej niezawodna niż metoda, gdy struktury są mocowane do sąsiednich zębów. Ponadto pozwala uniknąć obracania sąsiednich zębów. Implanty dentystyczne są również nazywane śródkostnymi, ponieważ są wszczepiane w kość szczęki. Implanty są wskazane, gdy borykamy się:

• z utratą jednego lub więcej zębów;

• przy braku kilku zębów z rzędu;

• jeśli w rzędzie nie ma skrajnych zębów;

• jeśli brakuje wszystkich zębów (całkowita adentia);

Dla jednych implanty zębowe to najwygodniejszy sposób odbudowy utraconych zębów, dla innych jedyny możliwy. Tradycyjne protezy i mosty nie są odpowiednie dla osób, które cierpią na choroby błony śluzowej jamy ustnej, mają słabo wyrażone wyrostki zębodołowe i cierpią na nudności podczas noszenia konwencjonalnych protez.

Ogólne informacje

Pierwsza udana implantacja zębów została przeprowadzona w 1965 roku w Szwecji. To doświadczenie pokazało, że implantacja jest najskuteczniejszą metodą przywracania utraconych zębów. Przed założeniem implantów zębowych należy „uporządkować” stan jamy ustnej - wyleczyć zęby, pozbyć się krwawiących dziąseł. Ponadto należy regularnie odwiedzać dentystę i uważnie monitorować higienę jamy ustnej. Implanty dentystyczne zwykle zachowują trwałość przez co najmniej 10–20 lat. Termin zależy od dbałości pacjenta o jamę ustną, stanu zdrowia, jakości wykonanej implantacji oraz miejsca wszczepienia implantu. Zatem implanty zastępujące przednie zęby są mniej obciążane podczas żucia niż implanty w okolicy zębów do żucia, a zatem działają dłużej.

Konstrukcja

Implant dentystyczny jest zwykle konstrukcją wieloskładnikową. Podczas wykonywania protetyki najpierw w kość zęba wprowadza się tytanowy trzpień - zastępuje korzeń zęba. W rzeczywistości jest to metalowy pręt lub śruba - analog żywego zęba. Zaczep służy jako pośrednik między implantem a koroną zęba. Jest to część całej struktury widoczna nad dziąsłem. System mocowania protezy może być przykręcony, gdy korona jest połączona z filarem za pomocą śruby, lub może być cementowany. W tym przypadku obie części są bezpiecznie połączone cementem dentystycznym. Łączniki wykonywane są na zamówienie lub używane przez producenta. Materiał elementu - metal, plastik (opcja tymczasowa) lub cyrkon. Im lepszy i trwalszy materiał, tym droższy.

Rodzaje i jakość implantów dentystycznych

Korpus implantu dentystycznego jest wykonany z tytanu lub stopu na jego bazie. Dlaczego warto wybrać tytan? Po pierwsze, ten metal ma najwyższe właściwości antykorozyjne. Po drugie, jest to materiał biologicznie zgodny z naszym organizmem. Po trzecie, tytan ma właściwości najbliższe tkance kostnej. Istnieją jednak implanty wykonane z ceramiki na złotym podłożu, metaloplastik (najczęściej takie korony są stosowane jako tymczasowe lub pod warunkiem, że są umieszczane na implantach bezpośrednio po ich implantacji), cyrkon lub dwutlenek glinu. Dwie ostatnie opcje są najbardziej estetyczne, trwałe i drogie. Ich żywotność wynosi co najmniej 15–20 lat.

Bezwzględne przeciwwskazania do zabiegu są związane ze zdrowiem i mogą pojawić się podczas operacji w postaci powikłań. Względne przeciwwskazania do implantacji można wyeliminować na początku operacji w wyniku leczenia korygującego. Implantacja stomatologiczna, jeśli jest do tego bezwzględne przeciwwskazanie, staje się niemożliwa. Są to:

• Choroby krwi i narządów krwiotwórczych. W przypadku zaburzeń krzepnięcia krwi operacja nie może być wykonana ze względu na ryzyko ciężkiego krwawienia.

• Choroba psychiczna pacjenta.

• Choroby onkologiczne. Podczas wykonywania implantacji w nowotworach złośliwych zwiększa się ryzyko wzrostu guza i powstawania przerzutów.

• Choroby tkanki łącznej (choroby reumatyczne i reumatoidalne, twardzina skóry, toczeń rumieniowaty układowy).

• Choroba gruźlicy i jej powikłania.

• Choroby zapalne błon śluzowych jamy ustnej.

• Cukrzyca.

• Bruksizm (zgrzytanie zębami), wzmożone napięcie mięśni żucia.

• Choroba układu kostnego. Osteoporoza.

• Choroby endokrynologiczne.