Kanały korzeniowe to ubytki wewnątrz korony zębowej pod szkliwem i zębiną. Tętnice zaopatrujące ząb w składniki odżywcze, żyły i włókna nerwowe przechodzą kanałami w tkankach miękkich (miazdze). Leczenie kanałowe polega na usunięciu miękkiej części zęba objętej stanem zapalnym i uszczelnieniu ubytku. Stomatolog zwykle wykonuje ten zabieg w znieczuleniu miejscowym.

Kiedy wskazane jest leczenie kanałowe?

Oczyszczanie kanałów jest zalecane w przypadku uszkodzenia, zapalenia lub infekcji miazgi po zbadaniu chorego zęba przez dentystę i badaniu rentgenowskim, potwierdzającym wstępne stwierdzenie lekarza. Do diagnozy niezbędne są zdjęcia rentgenowskie, ponieważ widoczna część zęba - korona może wyglądać całkiem zdrowo, nawet jeśli miazga jest całkowicie martwa. Po potwierdzeniu diagnozy usunięcie zakażonej tkanki miękkiej jest najlepszym sposobem na zachowanie struktury zęba. Proces zapalny w miazdze może rozpocząć się z wielu powodów, w tym:

• głęboka nieleczona próchnica;
  • odpryski i pęknięcia twardych tkanek zęba;
  • wielokrotne leczenie stomatologiczne jednego zęba;
  • uraz zęba z uszkodzeniem miazgi bez widocznych pęknięć szkliwa.

Typowe objawy zapalenia miazgi obejmują:

• zwiększona wrażliwość termiczna powierzchni zęba;
  • obrzęk dziąseł;
  • bolesne odczucia podczas dotykania zęba i żucia pokarmu.

Proces gojenia

Leczenie kanałowe odbywa się w kilku etapach, z których każdy ma na celu zachowanie zęba i przywrócenie jego funkcji. Terapię endodontyczną można podzielić na kilka podstawowych etapów

Znieczulenie

Aby nie odczuwać dyskomfortu po wstrzyknięciu środka znieczulającego do dziąsła, miejsce wstrzyknięcia pokrywa się żelem znieczulającym. Następnie w tkankę dziąseł wstrzykuje się miejscowy środek znieczulający. W takim przypadku możesz odczuwać nieprzyjemne doznania, które szybko mijają. Podczas zabiegu środek znieczulający zapobiegnie odczuwaniu bólu.

Usuwanie miazgi

Gdy tylko chory ząb straci wrażliwość, dentysta zacznie usuwać miazgę. W części koronowej wykonuje się otwór za pomocą wiertła. Lekarz przez otwartą jamę oczyszcza kanał korzeniowy specjalnymi narzędziami. Czyszczenie przeprowadza się do całkowitego usunięcia miazgi z kanału. Jeśli tkanka miękka nie zostanie całkowicie usunięta, stan zapalny może powrócić.

Antybiotyki

Po usunięciu miazgi lekarz leczy oczyszczony ubytek miejscowym antybiotykiem, aby zabić infekcję i zapobiec ponownemu zakażeniu. W razie potrzeby dentysta może przepisać antybiotyki doustne.

stomatolog podczas pracy

Wypełnienie tymczasowe

Po oczyszczeniu i dezynfekcji kanałów lekarz uszczelnia otwarte ubytki za pomocą uszczelniacza w postaci pasty i gumopodobnego materiału, aby wypełnić kanały. Następnie otwór w zębie zamyka się tymczasowym wypełnieniem z miękkiego materiału, aby ślina nie uszkodziła kanałów. Pod koniec zabiegu wyznacza się czas kolejnej wizyty w celu założenia trwałej plomby.

Proces odzyskiwania

Jeśli po leczeniu kanałowym odczuwasz ból, dentysta może przepisać leki przeciwbólowe. Unikaj obciążania leczonego zęba przed założeniem stałego wypełnienia. Ostateczne wypełnienie wykonuje się po kilkukrotnym prześwietleniu, aby monitorować gojenie. Wypełnienie stałe to materiał kompozytowy dobrany do koloru zębów. W razie potrzeby można zainstalować koronę dentystyczną. W ciągu kilku tygodni następuje całkowita odbudowa zęba.

Jak długo trwa czyszczenie kanałów korzeniowych?

Leczenie może trwać od 1 do 2 godzin. Pełna terapia wymaga od 1 do 3 wizyt u dentysty. Czas leczenia i liczba wizyt u lekarza zależą od złożoności sytuacji. Także cena jest uzależniona od stopnia złożoności leczenia. Leczenie jednego kanału to koszt około 400 złotych. Trzykanałowego – 700 złotych.